Monday, January 26, 2009
Letto - Senyumanmu
video

Lagu ini untuk dia..yang buat aku rindu...

(O_O)
posted by tam @ 12:58 PM   0 comments
Friday, January 23, 2009
Palestin bukan milik nenek moyang Yahudi

MEMANDANG wajah bayi dan kanak-kanak yang terkorban di Gaza menimbulkan perasaan amat bersalah dalam hati kerana tidak mampu melakukan apa-apa untuk menyelamatkan saudara yang ditindas.
Soalan datang menerjah nurani keimanan, apakah bentuk bantuan paling relevan disumbangkan kepada mereka supaya kita terlepas daripada tanggungjawab sebagai Muslim di hadapan Allah SWT nanti?

Mengapa kamu membiarkan agamamu diperangi? Mengapa kamu berdiam diri menonton keganasan dan kekejaman menumpahkan darah Muslimin di atas tanah suci yang melahirkan para nabi? Apakah sumbanganmu untuk agama Allah SWT, apakah perananmu memastikan kalimah Allah SWT tertegak di atas bumi tanpa penghinaan?

Tidak mampu rasanya menjawab soalan tajam umpama peluru yang mengoyak jantung hati kita. Betapa selama ini keselesaan hidup sudah melayukan semangat Islam dalam diri yang lena. Seluruh bumi Allah SWT ini adalah tanggungjawab kita, di mana seorang Muslim lahir di situlah tanah air kita.

Amat menyedihkan, ramai di kalangan umat Islam yang jahil terhadap isu Palestin. Padahal, mereka cukup bijak dalam menempa kejayaan peribadi, kerjaya dan kedudukan selesa yang seharusnya mencelikkan hati nurani untuk memandang dengan serius isu kemanusiaan sejagat.Bermula daripada kesedaran memahami bahawa peperangan di Palestin adalah isu agama dan keimanan. Walaupun media sentiasa memaparkan perbalahan yang terjadi antara dua kubu Fatah dan Hamas yang seolah-olah mahu menunjukkan perebutan kuasa politik, ketamakan dan kotornya peperangan sesama umat Islam sendiri.Tujuan media Barat memaparkan isu itu supaya umat Islam yang melihat daripada kaca televisyen berputus asa terhadap masa depan Palestin dan tidak mahu lagi campur tangan kerana letih melihat pertumpahan darah sesama Muslim yang mencalarkan imej perjuangan mereka.Padahal, isu perebutan kuasa di Gaza sebenarnya sudah selesai dengan keputusan pilihan raya yang dimenangi Hamas. Yang membangkitkan peperangan lagi adalah Israel dan sekutu kuatnya Amerika yang mahu Fatah memerintah supaya terjadi konflik berlanjutan.

Sengketa Fatah dan Hamas adalah tipu daya dan rancangan busuk Israel serta sekutunya untuk menciptakan ketidakstabilan politik dalam Palestin. Juga, menipu dunia Islam supaya mereka mempersoalkan keikhlasan pejuang Palestin itu.

Akhirnya, umat Islam seluruh dunia melupakan Palestin. Jika seorang Muslim yang mengikuti dari jauh kisah perjuangan Palestin sudah rasa bosan, tidak terdetik hati untuk berniat memberi sokongan dan pertolongan, maka dikhuatiri keadaan itu akan mencabut keimanan dalam hatinya.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW juga menyuruh umatnya untuk sentiasa berada dalam keadaan membela saudara muslimnya dengan sabda Baginda SAW yang bermaksud:“Tidak ada seorang Muslim yang membiarkan saudara muslimnya ketika maruahnya dicerobohi dan kehormatannya dicela melainkan Allah SWT akan membiarkannya (tidak menolong) ketika dia memerlukan pertolongan.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud)

Kelemahan umat Islam dalam menyampaikan maklumat sahih mengenai isu Palestin dimanfaatkan Zionis yang mampu memutarbelitkan fakta dalam berita yang mereka sebar luaskan melalui media masa. Mereka menyatakan tanah Palestin adalah milik nenek moyang mereka, sedangkan jika diteliti, sejarah dunia sudah mencatatkan pembohongan mereka itu.

Asal bangsa Palestin dikenali sebagai bangsa Kan’an dan keturunannya sudah mendiami tanah itu sejak 1500 tahun sebelum bani Israel menetap di sana. Islam pula datang dan memerdekakan Palestin daripada cengkaman penjajahan dan berkuasa selama 1200 tahun.

Sejarah tamadun Islam merekodkan pembebasan Palestin daripada cengkaman Rom pada zaman Umar bin al-Khattab. Islam memberi kedamaian selama 500 tahun di mana Kristian dan Yahudi dilindungi status kerakyatan mereka sebagai kafir Zimmi yang diberi hak sebagai warga negara.

Berdasarkan fakta penyelidikan seorang ahli akademik Yahudi sendiri bernama Arthur Koestler, lebih daripada 80 peratus Yahudi hari ini langsung tidak mempunyai kaitan sejarah dengan Palestin. Majoriti Yahudi sekarang sebenarnya berketurunan Yahudi Khazar iaitu puak Tartar-Turki kuno yang asalnya bukanlah Yahudi. Mereka mendiami bahagian utara Kaukaz (kawasan bekas Soviet) yang sudah memeluk agama Yahudi pada kurun ke-8 Masihi, mereka sepatutnya pulang ke selatan Russia bukannya Palestin.

Jadi, mengapa Zionis amat berminat dengan bumi Palestin? Zionis Antarabangsa sudah merangka dengan teliti tanah jajahan yang paling strategik dan berharga dengan menciptakan negara Yahudi. Suatu ketika mereka pernah merancang memilih Uganda sebagai jajahannya tetapi di situ tidak ada nilai sentimental seperti di Baitulmaqdis yang menyimpan sejarah Bani Israel bertapak suatu ketika dulu.

Mereka juga beriman bahawa di Al-Quds akan muncul Messiah (penyelamat) dan akan mengasaskan kerajaan Yahudi yang besar seperti yang dibina oleh Sulaiman, menurut dakwaan dongeng mereka.
Sikap umat Islam terhadap penjajahan Israel ke atas Palestin tidak akan berubah sehingga hari kiamat. Kita wajib menentang sekeras-kerasnya serangan dan pencerobohan ke atas kaum Muslimin. Ulama sedunia sudah memfatwakan haram mengakui kedaulatan Israel di bumi Palestin yang terjajah.

Pada 1947, fatwa Al-Azhar menyatakan haram membahagikan tanah antara Arab dan Yahudi di Palestin dan haram mengiktiraf kewujudan negara Israel di Palestin. Pada 1956 fatwa Syaikhul Azhar dan Mufti Mesir ketika itu, al-Imam al-Akbar al-Syaikh Hassan Makmum menyatakan menjadi fardu ain ke atas Muslimin semua untuk membebaskan bumi Palestin kerana Islam tidak mengenal persempadanan antara negara.

Perdamaian dengan Israel untuk merelakan mereka menindas dan membunuh kaum muslimin, perdamaian sebegini adalah haram. Fatwa Syaikhul Azhar terkini, Syaikh Muhammad Tantawi, ulama ulung sedunia, al-Syaikh Yusuf al-Qaradawi, Mufti Mesir Syaikh Nasr Farid Wasil pula menyatakan aksi serangan berani mati ke atas Yahudi penjajah adalah satu aksi jihad dan pelakunya adalah mati syahid.
Antara tindakan minimum yang wajib dilakukan umat Islam di seluruh dunia adalah memboikot barangan Israel dan sekutu. Mereka juga haram menjalankan hubungan dagang dan memberi apa-apa bekalan musuh, termasuk memboikot Amerika yang juga sekutu utama Israel.Dr Yusuf Al-Qaradawi menyatakan: “Satu riyal yang digunakan untuk membeli barangan Amerika bersamaan dengan sebutir peluru yang akan digunakan oleh tentera Zionis untuk membunuh anak kecil di Palestin.” Inilah jihad minimum yang wajib dilakukan.

Apakah fatwa itu mampu menggerakkan umat Islam untuk menyokong perjuangan Palestin? Setiap kali kita membaca surah al-Isra dan mengingati peristiwa Israk dan Mikraj, muncul satu pertanyaan mengenai pembabitan kita dalam isu Baitulmaqdis, adakah cukup sokongan yang diberi untuk melayakkan kita sebaris dengan mereka yang berjihad di sana?

Terdetik ketakutan atas kelalaian, memandangkan Palestin adalah tanah air kita juga kerana Rasulullah SAW sudah memberi amaran dalam hadis Baginda yang bermaksud:
“Barang siapa yang tidak peduli akan nasib saudara muslimnya maka dia bukan daripada golongan mereka.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Palestin adalah sejarah kita, perjuangan dan impian umat Islam seluruh dunia. Sudahkah kita memastikan generasi selepas kita nanti masih menjaga nilai sejarah dan kedaulatan Islam di sana? Atau anak kita akan menjadi pemuda-pemudi yang buta maklumat mengenainya? Bahkan akan melupakan cita-cita tertinggi dalam kehidupan seorang Muslim iaitu berjihad di jalan Allah SWT.

Apabila sudah terhakis semangat menegakkan agama Allah SWT dalam diri generasi Islam, tidak mustahil mereka akan mengikut jejak tali barut kuffar memerangi umat Islam sendiri. Tidak peduli dengan agama, mencampakkan al-Quran dari dada mereka dan mengejek kemuliaan hadis Rasulullah SAW kerana terlalu taksub dengan kitab dari Amerika, Eropah dan bangsa lain.

Dan menjadi kewajipan umat Islam untuk menyokong Palestin dengan harta, jiwa, ilmu dan kepakaran yang diperlukan bagi sebuah negara Islam merdeka. Allah berfirman yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah mereka beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian tidak ragu-ragu berjihad dengan harta dan nyawa mereka. Mereka itulah golongan mukmin yang benar.” (Surah al-Hujurat, ayat 15)

Tajdid Iman: Dr Juanda Jaya

- Penulis ialah pendakwah dari Sarawak dan boleh dihubungi melalui Juanda@msu.edu.my "
posted by tam @ 12:18 PM   0 comments
Thursday, January 22, 2009
masa untuk ceria lagi ( terus ketawa )
Lima orang budak sedang bermain ditepi sungai.. tiba-tiba salah seorang
dari mereka terjatuh kedalam sungai sedangkan mereka semua tidak pandai
berenang.. Lalu salah seorang dari budak-budak itu menjerit.."Tolong,
Tolong"
Disebabkan jeritan itu sangat perlahan dan tidak didengari oleh orang lain..
lalu salah seorang budak lain berkata.."Mungkin lebih baik kalau kita semua
menjerit Bersama"
"Ya.. Idea yang sangat bagus" jawab rakannya yang lain.. dan mereka semua
mula menjerit "Bersama ! Bersama!"
posted by tam @ 7:05 AM   0 comments
Wednesday, January 21, 2009
surat untuk ayah ( buat kita tersenyum dan ketawa ) masa untuk kelakar
Seorang mahasiswa semester akhir menulis surat kepada ayahnya:

Ayah, Saya merasa tidak selesa kerana terus menerus menulis surat kepada ayah untuk meminta wang. Saya merasa malu dan sedih. Saya ingin meminta wang sebanyak Rm1000 dari ayah, walaupun setiap bahagian tubuh saya memberontak. Saya meminta dengan tulus dari hati saya yang paling dalam, ayah maafkan saya.

Salam dari anakanda, Sarip.

p/s Saya merasa berat hati untuk mengirimkan surat ini, jadi saya cuba untuk mengejar posmen yang mengambil surat ini dari dalam peti surat. Saya ingin mengambil kembali surat ini dan membakarnya, kerana surat ini pasti menyusahkan hati ayah. Saya berdoa dalam hati agar saya dapat semula surat ini, tapi sudah terlambat.

Beberapa hari kemudian dia menerima balasan surat dari ayahnya yang mengandungi ayat yang ringkas,

Untuk Sarip, "Nak, doamu sudah dimakbulkan. Suratmu tidak pernah ayah terima"

Dari Ayahmu.
posted by tam @ 7:19 PM   0 comments
Selamatkan saudara kita di gaza...
Dengan nama mu yang maha pemurah lagi maha mengasihani...kau lindungilah hamba-hamba Mu ini yang sentiasa mentaati perintah Mu dari kekejaman musuh-musuh agama Mu Ya Allah...
sesungguhnya Kau maha berkuasa lagi maha bijaksana..








posted by tam @ 5:03 AM   0 comments
gudluck tam - erti sebenar ( 2 )
Bila kita luahkan rasa cinta pada dia...itu belum tentu lagi jaminan dia akan menerima cinta kita..jangan mengangap setiap cinta yang diberikan...kita akan terima cinta itu balik..dalam bercinta bukan semua yang diinginkan akan menjadi seperti yang diharapkan..jadi biarkan cinta itu berputik dari hati dia..jangan mengunakan paksaan dalam hal seperti ini...kerna cinta berlandaskan paksaan selalunya takkan akan kekal selamanya...dalam bercinta kita inginkan sebuah perhubungan yang dapat kekal sehingga keakhir hayat kita..

jika pintu kegembiraan itu tertutup..satu lagi pintu kegembiran akan terbuka..sekiranya kita terus memandang pintu yang sudah tetutup itu..kita takkan nampak pintu yang lain terbuka menanti kita memasukinya..

sesuatu perkara yang sedih adalah bilamana seseorang yang kita kenali dan amat bererti pada kita...dan hubungan itu berakhir begitu saja..itu bukan bererti semua nya sudah berakhir..lepaskan kenangan itu pergi...

mungkin dalam satu minit dapat buatkan kita rasa tertarik pada seseorang...mungkin dalam satu jam buatkan kita jatuh cinta pada seseorang..mungkin dalam satu hari buatkan kita jadi sayangkan seseorang....tetapi untuk lupakan seseorang adakalanya masa itu tak dapat dikira..

cinta bermula dengan senyuman....cinta berkembang dengan kasih sayang...cinta berakhir dengan air mata...

(O_O)
posted by tam @ 4:23 AM   0 comments
gudluck tam - erti sebenar ( 1 )
Permulaan sebuah cinta adalah dengan menjadikan cinta itu hadir dengan sendiri melalui hati bukan atas dasar paksaan dari hati yang ingin bercinta...cinta adalah tindak balas yang muncul dari dalam diri...kegembiraan seseorang bukan semata mata atas sesuatu yang terbaik berjaya di lakukan tapi kerna sesuatu yang datang itu kita lakukan mengikut kehendak rasa hati...kawan yang terbaik adalah bukan datang untuk bercakap kemudian berlalu pergi tapi sebaliknya sentiasa dekat dengan kita seolah olah kita merasa kawan itu sentiasa dekat di hati walaupun tiada di depan mata..dan kita sentiasa merasakan iteraksi dengan kawan itu adalah suatu hal yang indah sekali dan terbaik yang berlaku pada kita..

jangan memandang paras rupa kerna rupa dapat menipu kita...pilih seseorang yang dapat buat kita tersenyum...kerna senyuman itu seumpama cahaya yang menerangi kegelapan...seorang yang dapat mengembirakan kita dikala kita sedang menangis sedang terluka..orang seperti inilah yang tahu erti menghargai dan memahami kita...yang dinamakan cinta bilamana kita merasa rindu rasa derita bila orang yang kita sayangi itu jauh dimata...cinta akan hadir pada siapa yang yang sentiasa meletakan harapan walaupun diri pernah dikecewakan..masih terus percaya walaupun dikianati dan dilukai..apa yang berlaku ini mungkin kerna tuhan ingin temukan kita dengan orang-orang yang salah beberapa kali..sebelum kita berjumpa dengan insan yang betul-betul dijodohkan untuk kita..kita seharusnya besyukur dengan apa yang kita perolehi selama ini..

rasa kecewa dan sedih akan kita rasa jika cinta yang kita berikan pada dia tidak di balas seperti yang kita harapkan..tapi lebih menyedihkan jika kita tidak pernah langsung mencuba untuk meluahkan rasa cinta ini pada insan yang kita cintai itu..masa depan yang lebih baik bermula dengan melupakan kenangan silam..kita takkan dapat berubah untuk jadi lebih bagus dalam hidup dan takkan rasa gembira dan tenang jika kita memeningkan fikiran untuk terus meletakan hal yang silam itu dalam hati dan fikiran..lepaskan kenangan silam itu pergi..motivasikan diri ini untuk berubah dan belajar mengatasi kelemahan diri..
posted by tam @ 3:38 AM   0 comments
Tuesday, January 20, 2009
make u smile (O_O) part 3




posted by tam @ 10:09 AM   0 comments
make u smile (O_O) part 2




posted by tam @ 10:01 AM   0 comments
make u smile (O_O)



posted by tam @ 9:55 AM   0 comments
Friday, January 2, 2009
new home
Dah lama tak update...sowy ambk masa yg lama..sbb aku baru pindah rumah..jd internet blom msuk ke rumah baru lg..susah nk buat keje bila internet tak ada ni..huhu..harap-harap telekom buat keje cepat- cepat sikit...dah bohsan duduk di rumah ni.....tuk citer gud luck tam..aku tak dapat nk sambung lg...byk citer- citer menarik berlaku minggu ini..nnt ada masa dan internet dah ada kat rumah aku ley laa aku sambung balik citer gud luck tam tu...satu jer aku nk cakap..kelas hari jumaat pagi tadi.." dia memang nampak cantik... tetap macam biasa sukar melihat dia tersenyum...bila laa aku dpat melihat dia tersenyum...huhu..jumpa lagi..
posted by tam @ 7:23 PM   0 comments
About Me


Name: tam
Home: Gurun, Kedah, Malaysia
About Me: This is me = Tam ( Nothing Special ) (V_V)
See my complete profile

Previous Post
Archives
Links

ShoutMix chat widget
Template by
Blogger Templates
 
 
click here for free hit counter code
free url submission